Epost kan sendes til Amundslia3@gmail.com
Sameiet har avtale med Telia.
I avtalen har vi et abonnement som inneholder internettlinje og Tv. Du kan velge vekk Telia BOX - TV og heller ha høyere hastighet på internett.
Internett
Kollektiv 100/20Mbit
Her kan du velge mellom bedre datapakker hvis du trenger høyere hastighet: https://www.telia.no/minside/bestilling/bredband/endre
"NEW 1926 KOLLEKTIV 100" bildet under er varianter av det som finnes i bredbåndsavtalen.
Telia Box - TV
Du kan logge på https://www.telia.no/minside/tv for å endre ditt abonnement, bestille flere TV Box'er, velge kanaler, se status, melde inn feilmeldinger med mer.
Feil på TV eller Internett: Telia ber hver enhet om å loggføre når de mister signal og ringe Telia for å gi beskjed.
Sjekk gjerne i linken til høyre om det er feil i vårt området (skriv inn postnummer 5132) : https://www.telia.no/kundeservice/driftsmeldinger/
Telia Tlf: 924 05 050
Med jevne mellomrom kan det være lurt å ta omstart av boksene. Dette gjelder spesielt Telia modem (Hvit boks) og Telia TV Box.
Har du annet utstyr koblet til som wifi-extendere, accesspunkt, mesh-nett eller lignende, bør du ta omstart av disse også.
Under er noen tips fra Telia.
Sameiet har plantegning for utbygging av altan.
Alle altaner skal utføres etter beskrevet dokumentasjon.
Sameiet har hatt avtale med et elektrikerselskap som gikk konkurs desember 2024. Vi jobber med å skaffe ny leverandør.
Vi benytter Defa ladebokser som benytter en skyløsning der all ladehistorikk blir lastet opp og blir fakturert fra Vestbo etter forbruk.
Ladeboksene koster dobbelt av en ladeboks som er koblet på eget privat strømnett. Dette grunnet våre bokser regner av og har tilkobling til en webportal for administrering og avregning for faktura til eier av parkeringsplassen. Så teknikken i disse boksene kan ikke sammenlignes med en boks koblet til eget hus.
En ladeboks med installasjon koster ca 20.000,- ink. mva.
Ønsker du ladeboks til din parkeringsplass kan du kontakte styret. Meld inn husnummer og plassering på din parkeringsplass.
Avlesing og fakturering:
Sameiet tar normalt kr. 1,20 pr kW så lenge strømprisen er under kr. 1,20 pr kW. Er prisen høyere enn 1,20 pr kW til sameiet vil dette reguleres opp deretter.
For bruk av ladesystemet til DEFA må hver lader betale en lisens som blir bakt inn i ladefakturaen du mottar hver mnd. Per 2024 er denne lisensen på 79- pr mnd.
Styret leser av alle ladeboksene fortløpende. Avlesings-rapporten er fra den første til siste i måneden og faktura for den siste faktura per halvår kommer til styret rundt den 15 i hver måned. Du vil da få utregnet faktura for ditt forbruk hvert kvartal rundt den 15 i neste måned. Dvs. for 1 halvår kommer faktura rundt den 15 juli. Vestbo fakturerer hver huseier med ladeboks etter forbruk.
Hver lader vil få en link til en mappe i Google Disk med regneark per år som oppdateres fortløpende med pris og ladehistorikk slik dere kan beregne beløpet til neste faktura. Hver måned vil du motta oppdatert rapport på epost automatisk. Her er link til rapport-forklaring.
Siden 2020 har styret tatt ut rapporter og lagt til grunn snittpris per kHw per måned og kalkulert det inn i hver ladeboks sitt forbruk. Dette grunnet strømprisene ble høye. Sameiet benytter spotpris og vi får strømstøtte, så prisen er ut i fra Nord Pool sine beregninger sammen med statens strømstøtteordning.
I sameiet er det en låst bom som blokkerer veien fra bosshuset til de øverste rekkene.
Bommens formål er å begrense innkjøring, og redusere fart på biler slik vi verner barn og andre beboere
Hva gjør jeg hvis jeg må ha bilen opp for å lesse av eller på?
Bommen kan åpnes med garasjenøkkelen, men må stå i inntil bommen lukkes igjen. Man åpner den ved å stikke nøkkelen inn i den nederste sylinderen og vri om, samtidig som man nøkker/snur litt på bommen til den åpner seg. Når man lukker bommen helt vil nøkkelen vri seg tilbake og man kan trekke ut nøkkelen.
Det er ikke lov å ha nøkkel i bommen ubevoktet da det er en del tyverier og hvis andre uvedkommende får nøkkelen, må sameiet kjøpe nye sylindre til alle låser og alle beboere. Nøklene er systemnøkler og er ganske kostbare. Nøkler som oppdages ubevoktet blir konfiskert og man må kontakte amundslia3@gmail.com.
Hva gjør jeg hvis jeg trenger å ha bommen åpen over lenger tid?
Da tar du kontakt med styret på amundslia3@gmail.com så kan vi avtale en dag den skal stå åpen.
Ellers kan du levere din nøkkel til dem som skal åpne bommen flere ganger som f.eks. håndtverkere.
Problemer med Bommen?
I vintermånedene bør ikke nøkkelen være i bommen mer enn et par minutter da den kan fryse fast. Har du problemer med bommen kan du kontakte Styret Amundslia3@gmail.com
Her er listen der du finner din uke å holde rent Bosshuset: Bosshuset og avfallshåndtering .
Det er en oversikt over hvilke enhet som er ansvarlig for at det ser ok ut i bosshuset. Følg med på når det er din uke.
Det er ikke tillatt å sette søppel som ikke går i vanlig restavfall/papiravfall/plastavfall i bosshuset. Slikt søppel må hver enhet selv kjøre til renovasjonsleveringer.
Her er mer informasjon om Bosshuset og avfallshåndtering
På denne nettsiden er publisert her en bossansvarligliste: Bosshuset og avfallshåndtering .
Det er en oversikt over hvilke enhet som er ansvarlig for at det ser ok ut i bosshuset. Følg med på når det er din uke.
Det er ikke tillatt å sette søppel som ikke går i vanlig restavfall/papiravfall/plastavfall i bosshuset. Slik søppe må hver enhet selv kjøre til renovasjonsleveringer.
Her er mer informasjon om Bosshuset og avfallshåndtering
Sameiet ønsker å ha lave fellesutgifter. Dugnader er derfor en besparende måte å vedlikeholde sameie uten å gå til innkjøp av tjenester fra andre leverandører. Dette med forbehold at det er godt oppmøte av eiere som kan bidra.
Normalt starter vi første dugnad i april/mai, en i juni (spesielt for klipping), og kanskje en etter sommer for å klargjøre for vinteren.
Flere eiere ønsker å utføre dugnadsarbeid utenom dugnadsdagene. Da kan de utføre oppgaver og sende mail til Amundslia3@gmail.com med husnummer og hva som er utført. Du finner en arbeidsliste her.
Alle kan utføre og ta gjerne med barn og får dem til å hjelpe.
Styret kaller normalt inn til mellom 2-4 fellesdugnader i året ut ifra behov. Normalt er en dugnad på ca. 3 timer.
Varsel blir sent på epost fra amundslia3@gmail.com og det blir lagt inn melding i facebookgruppen Åmundslia 3.
I faktura med felleskostander som du mottar hver måned er det inkludert 100,- i dugnadsbetaling. Dette er mulig å gå tilbake hvis man utfører dugnader.
Dette er kun for å motivere og ikke for å slippe å utføre dugnadsoppgaver.
Man får tilbake halvparten av dugnadspengene hvis 1 dugnad er utført og hele hvis mer enn 2 er utført.
Det er tillatt med dyrehold, men da forplikter man seg til å sørge for at man vedlikeholder fellesareal og andres eiendom fri for skade og ekskrementer.
Flere benytter EL-sparkesykkel fra forskjellige leverandører som Ryde og Voi. Vi har laget klar parkering for dem til venstre for bosshuset. Feltet der syklene kan stå er merket med gult slik det er lett og oversiktilg.
Vi håper at alle som benytter disse hjem ikke plasserer dem andre steder enn i den gule firkanten.
Enkelte har problemer med at dere ikke mottar epost fra Amundslia3@gmail.com
Her er det stort sett problem med at eposter kommer i din søppelpost.
Her er forskjellige løsninger ut i fra hvilken epostleverandør du benytter. Trykk på linkene under.
Du kan også google deg frem til løsning hvis du skriver hvilken enhet du har og hvilken mail operatør du benytter sammen med søppelpost eller spamfilter.
Gmail:
Apple Cloud Epost
Outlook, Hotmail
I 2024 er boligene merket med Energimerke D
Under trappen opp til den øverste rekken er det er fellesbod. Her finnes det diverse utstyr. Låner dere noe herfra må man sette det fint på plass igjen etter bruk.
I sameiet er felleskostnadene fra 1. juli 2024 av satt til 1800 kr. Felleskostnadene dekker bl.a:
Fellesstrøm (utelys, lys i bosshuset og garasjen)
Fellesforsikring av bygg utvendig.
Kabel-tv og internett
Brøyting og salting i vinterhalvåret
Godtgjørelse til styret
Vedlikehold av sameiet
Dugnad: For at sameiet skal kunne ha lave vedlikeholdskostnader er vi avhengig av dugnader der alle hus deltar. Det er veldig viktig at alle stiller slik det ikke blir mye arbeid på få personer. Hvis 36 hus stiller på dugnad, holder det bare med et par timer totalt i året per hus. For å motivere til dugnadsarbeid er det opprettet ekstra innbetaling av dugnadspenger på 100,- hver måned som man vil få igjen ved utførte dugnader. Vi ønsker alle å bo i et trivelig nabolag og dugnader bidrar til et mer sammensveiset nabolag, der en blir bedre kjent med sine naboer.
Innbetaling av dugnadspenger: På giroen til felleskostnadene er det lagt til 100 kr pr. mnd. Dette er dugnadspenger. Stiller en på 1 dugnad, får en halvparten av pengene igjen med mindre alle oppgaver blir fullført ved første dugnad. Stiller en på 2 eller flere dugnader, får en alle pengene igjen. Vi trenger at flest mulig stiller på dugnader.
Utbetaling av dugnadspenger: Vestbo har satt frist til 31 mai hvert år. Boliger som har utført dugnad vil motta en mail fra styret i forkant der man må fylle ut husnummer, navn og kontonummer. Deretter legger Styret det inn i Vesbo-portalen for utbetaling. Utbetaling skjer i løpet av juni.
Vestbo er vår forretningsfører og forsikringskontakt. Hvis det skulle være noe spørsmål rundt fellesforsikringen, rettes det mot Vestbo.
Sameiets forretningsfører er Vestbo BBL
Sameiets revisor er Ernst & Young AS
Sameiets forsikringsselskap er IF Skadeforsikring.
Sameiets har tegnet følgende forsikringer: Totalforsikring for boligselskap.
Sameiets egenandel ved skade er kr 6.000. Ved skader forårsaket av eier, må eier selv dekke egenandel. Innbo og løsøre må forsikres av den enkelte.
Henvendelser i tilknytning til skadesaker rettes til Vestbo
Vi oppfordrer alle til å holde garasjeplassen deres ryddig, dette for at brannsikkerheten opprettholdes. Det er også triveligere for alle om det er ryddig i garasjen, da det er en fellesgarasje.
Ta også hensyn til naboene dine når du parkerer i garasjen, slik at de som har plass ved siden av dere kommer seg inn/ut med sin bil.
Porten lukkes automatisk etter 1minutt og 30 sekunder etter den har blitt åpnet.
Hvis du opplever at fjernkontrollen er treg kan det være batteriet som må skiftes. Vi opplever at speiselt kulde gjør den litt treg og mottaker i garasjen.
Om du trenger å bestille ny åpner kan du kontakte Car-Bo
TLF: 55114210
http://www.car-bo.no/
bergen@car-bo.no
Varslingsplan Gass
Gassanlegget bruker propangass (LPG). Propan er tilsatt et meget sterkt luktstoff som lukter svovel. Ved lekkasje vil propangassen synke ned fordi propan er tyngre enn luft.
Ved lekkasje eller mistanke om lekkasje skal stengeventilen i det utvendige gasskapet straks stenges. All tilførsel av gass til bolig blir stanset.
Er det mistanke om gasslekkasje utenfor bolig, kontaktes brannvesenet.
Det skal varsles ved personskader, brann, lekkasje, transportuhell, overfylling, søl, feilfylling, innbrudd, trusler eller materielle skader.
Varsling skjer primært til brannvesen, politi eller lege etter vurdering ut fra type uhell/skade.
Den som oppdager uhell varsler
Brannvesenet Alarmtelefon 110
Politi Alarmtelefon 112
Lege Alarmtelefon 113
Deretter varsles følgende
Driftsansvarlig gassanlegg
Norsk Gassnett A/S 24t vakttelefon 22 70 90 45
Sameiet har en felles gasstank som fylles på av Norsk Gassnett.
Hvert hus har 3 gassuttak. Et på kjøkkenet til platetopp, et til gasspeis og et til gassgrill på en av sidene av huset.
Kontrollboks finner du ved inngangsdøren med stoppekraner og gassmåler for avlesing av målerstand.
Hvert hus kan logge seg på https://norskgassnett.no/ for måleravlesning, flytteskjema, pris og historiske måleravlesninger og faktura.
Hvert hus betaler selv en årsavgift for gassanlegget som betales årlig. Hver sameier får egen faktura ut i fra når første beboer flyttet inn i huset da de sto ferdig i 2006-2006. I 2022 var denne på kr. 3736,-
Indeksregulering de siste 5 årene har vært mellom 1-5% økning pr år for gassanlegget.
Gassanlegget har installert tellerverk som automatisk avleses hver måned, så det skal komme faktura månedlig for forbruk. Husk at pilotbrenner i gasspeis teller også som forbruk hvis den står på også om sommeren.
Man finner gassmåleren i boksen utenfor inngangspartiet. Åpne den og skriv kun tallene uten desimaler i som svar til sms du mottok fra Norsk Gassnett. Du vil etter et minutt få en bekreftelse på registreringen. Du kan også gjøre registrere målerstand ved å logge på https://norskgassnett.no/.
Sameiet har vedlikeholdsavtale med Gass-Service som inngår i felleskostnaden.
Hvert år vinter/vår får du et varsel om en dato der Gass-service kommer på besøk til ditt hus for sjekk. Du bør være hjemme eller avtale med en nabo at dem åpner for Gass-Service. Det tar ca 15 minutter.
Gass-peisen er levert av Peisselskapet.
Gass-peisene er modell SL 350
Under er link til instruksjoner og til Peisselskapet.no.
https://www.peisselskabet.no/dokumentasjon.html
Hvis du trenger reparasjon av gasspeisen kan du kontakte Gass-Service AS på firmapost@gasservice.no eller telefon: 55 20 83 40
PS: Hvis du har problemer med å tenne pilotflammen (den lille flammen som står på hele tiden), kan det være at den må skiftes. Den har en sensor som holder flammen tent, hvis den mangler må hele enheten skiftes av Gass-Service AS. En slik pilottflamme med arbeid koster ca 4500,- inkl. mva.
Malingsfargen er gulaktig mørk grå og heter Labrador 1434.
Malingstypen som er brukt heter Butinox Futura Selvrensende maling.
Kan kjøpes på Coop Obs Bygg.
Link til Butinox Futura Selvrensende maling 9 liter
Alt av vegger og lister males i samme farge.
Valget av husfarge ble vedtatt i 2018 og det var en enighet at alle hus kunne få 4-5år til å male dem i den nye fargen.
Ellers skal dører og vinduer være i hvitfargen eggehvit / bomull
På årsmøtet 2015 ble det vedtatt at i fremtiden skal hver enkelt få bestemme farge/mønster på markiser, men det anmodes å kjøpe duse farger.
Nøkler til ditt hus eller postboks, kan du kopiere selv hos ønsket nøkkel forhandler. Du kan enten besøke Låssenteret eller laste den dette dokumentet og sende til dem.
For garasjedørnøkkel trenger et du et godkjent signert skjema fra styret. Du kan laste ned dette dokumentet og sende epost til Amundslia3@gmail.com
Signert skjema fra styret kan medbringes Låssenteret for produksjon.
Låssenteret ligger på denne adressen: Kollåsen 1, 5116 Ulset. Her er kontatinformasjon: https://lassenteret.no/avdelinger/bergen-asane/
I sameiet er det en parkeringsplass i garasjen per enhet. Det oppfordres til å bruke denne.
De utvendige parkeringsplasser skal tjene l sameiernes felles bruk.
Det er strengt ulovlig å parkere på snuplassene, langs veien og foran bodene. Kjøretøyer kan borttaues for eiers regning. Av- og pålessing maks en halvtime, unntak ved flytting.
Grunnen til dette er at utrykningskjøretøy må ha fri passasje, at beboere skal kunne lesse av og på uten hindring og i vintermånedene er det også salt og brøyteavtale som utføres sporadisk, så da er det veldig viktig at det ikke står biler i veien slik vi får best mulig kvalitet på vedlikeholdet slik vi unngår skader.
Husene ble i 2005 levert med Fexit CV100 Sentralstøvsuger.
Dette er en god og holdbar støvsuger som trenger litt vedlikehold.
Innimellom bør man (gjerne ved poseskifte) rengjøre filteret som ligger under posen samt posebeholderen med en annen støvsuger slik at det ikke kommer løse deler og søppel inn i motoren.
Støvsugerposer til Flexit kan kjøpes på blandt annet Coop Obs Bygg og Megaflis.
Støvsuger starter ikke:
Sjekk og vri gjerne slangen i veggen. Ta den gjerne inn og ut, og sjekk gjerne at slangen har metallring som får kontakt med kontakten i veggen slik sensoren starter støvsugeren i boden.
Sjekk at støvsuger har strøm i boden samtidig at sikring er på i sikringsskapet.
Sjekk at den lille strømledningen er koblet inn i støvsugeren slik metallringen i slangen får kontakt med støvsugeren.
Støvsuger suger litt dårlig:
Sjekk at støvsugerposen er koblet på, sjekk at filter er rent og tilslutt at lokket sitter skikkelig på. Om lokket er åpent vil ikke maskin skape skikkelig vakuum.
Sjekk at det ikke er krøll på slangen.
Sjekk at rørene som er koblet til maskinen sitter godt i taket og inn i maskinen.
Om sikring går ofte, er det mulig at motoren må skiftes.
Motor koster mellom kr. 1200-2000,-. Kan kjøpes på blandt annet disse butikkene.
https://www.ventdel.no/butikk/reservedeler/flexit/sentralstovsuger/cv-100
https://www.sentralstovsuger.no/produkt/motor-for-sentralstovsugere-1-steg-flexit-foma/
1 Ta ut strømstøpsel
2 Ta forsiktig ut rørene fra maskinen og hekt den av veggen. Ta da også forsiktig ut den lille strømledningen (sensoren).
3 Ta av lokket og ta ut pose og filter. Snu maskinen opp/ned på en stødig overflate.
4 Løsne skruene (Torx-skruer) fra det grå motordekselet. Løft det forsiktig opp (PS det er festet ledninger fra denne til selve motoren) og enten legg den forsiktig til siden eller koble fra ledningene.
5 Skru opp 3 skruver fra det sorte lydfelledekselet og ta dette forsiktig av.
6 Under lydfellen er det en gummidemper som presser motor mot pakningen. Legg den til side.
7 Koble fra 2 ledninger fra motoren ved å trekke dem ut, og ta ut motor.
8 Sett på ny motor i motsatt rekkefølge, så skal den virke.
Trenger dere nytt skilt på postkassen får dere tak i det hos Låssenteret. De lager skiltet raskt ved bestilling.
Låssenteret ligger på denne adressen: Kollåsen 1, 5116 Ulset https://lassenteret.no/avdelinger/bergen-asane/
Sameiet har avtale med Bergen Vaktmestertjenester AS
Her betaler vi en sum for beredskap, og timepris for arbeidet dem utfører etter behov.
Vintervedlikehold:
• Snømåking ved gater og parkeringsplasser
• Maskinell snørydding av veier og parkeringsplasser
• Det blir brøytet ved snøfall over 5 cm, og strødd og ved frost på veier og parkeringsplasser.
• Vintervedlikehold blir utført alle dager og helligdager.
Sesongen er fra 15.oktober til 15. april. 2 brøytinger i døgnet ved store snøfall. Vi har traktor med frontlesser ved store snøfall.
Strøkasser i sameiet blir fylt med grus gjennom sesongen etter behov.
Her er illustrasjon på hva som blir utført av brøyting og hvor de salter.
Sameiet har 7 strøkasser som er vist på bildet under.
Vi har en del utstyr som benyttes til spesielt dugnader. Det er ikke så lett å skjønne seg på hvordan de virker og hvordan de vedlikeholdes, så derfor har vi laget en del manualer som vi har knyttet QR koder med linker til dokumentene.
Det er stort sett enkle manualer og full manual fra leverandør. Dette står oppgitt i overskriften til QR koden.
I tillegg er det også hengt opp slike manualer og QR koder på eller rundt utstyret.
Her i linken har vi samlet linkene. Hver QR kode har også trykkbar link til dokumentet. Eller du kan bare skanne QR koden med mobilkamera og hente utstyret 😀
Ventilasjonsmotoren for huset er i kjøkkenviften. Det er da viktig at vi holder rent og rengjør filter over komfyr regelmessig.
Her er enkel video hvordan dette kan utføres.
I tillegg er det viktig å gjøre en litt grundigere rens av selve motoren. Den bør rengjøres for å forhindre brann, samt for å opprettholde vifteeffekten.
Ytterste konsekvens kan være brann eller at motoren blir ødelagt (ny koster om lag 5.000 kr).
En dårlig motor kan også medføre redusert inneklima som igjen kan bidra til luftveisplager for både store og små.
Her er enkel instruks hvor du finner motoren og hvordan du rengjør den.
I hver ende av alle fellestrapper så henger det en spade. Alle kan rydde vekk snø etter behov.
PS, det er viktig at vi ikke bruker SALT i trappen da dette ødelegger trappene.
Man kan derimot hente strøsand som er i strøkasser ved nærmeste trapp.
I fellesboden under rekke3 er det en strøvogn som man kan benytte for å tilføre ekstra strøsand der brøytebilen ikke får strødd.
Man kan da hente vognen, finne nærmeste strøkasse og spa oppi sand som du kan fordele på veien.
Her er enkel instruksjon hvordan strøvognen virker
Sameiet har 7 strøkasser som er vist på bildet under.
Sameiet har en sosialkomite som vil utføre en del hyggelige aktiviteter og samlinger for både barn og voksne. Dette for å skape et godt miljø og samvær i sameiet slik alle føler seg inkludert og ikke vegrer seg for å delta på aktiviteter.
Eksempler på dette er utekino, barnas dugnad med premie, maledag, pynting til 17 mai og jul, grillfest for voksne osv.
Sosialkomiteen kan kontaktes her SosialAmundslia3@gmail.com
Ønsker du å være med, bidra eller innspill kan du kontakte sosialkomiteen
Trappene i sameiet er ikke med på brøyte- og salte-avtalen vi har, de må vi brøyte selv. Trappene tåler ikke salt, så de må ikke saltes. Ved trappene står det kasser med sand, ta sand derfra å spre i trappene. Trappene brøyter vi når det snør. Vær vennlig og ta i et tak når du ser det trengs. Det henger spader i hver endre av trappene slik vi enkelt kan skuffe snø ved behov.